Survival tips voor hooggevoelige mama’s

survival tips voor hooggevoelige mama's

5 Survival tips voor hooggevoelige mama’s

Kinderen opvoeden is een mooie taak maar het kan ook erg uitdagend zijn. Zeker wanneer je hooggevoelig bent is het belangrijk om extra goed voor jezelf te zorgen zodat je niet opbrandt.

Vandaag gaat het daarom even niet om de kids maar om jou, lieve mama. Zorg jij goed voor jezelf?

Nee? Dan zijn deze vijf survival tips speciaal voor jou.  

Plan

Een goede planning maakt je leven zoveel gemakkelijker. Net zoals onze hooggevoelige kinderen, willen we als hooggevoelige ouder ook weten waar we aan toe zijn. En onze kids zijn niet de enige die overweldigd raken door alle verplichtingen.

Een goede planning zorgt ervoor dat je niet overweldigd raakt.

Neem daarom aan het begin van de week tijd om je planning samen te stellen. Ik doe dit graag op zondag zodat ik de hele week in kaart heb en op maandag niet direct in de stress schiet.

Hou bij je planning ook rekening met je eigen hooggevoeligheid. Een te volle planning kan op je zenuwen gaan werken, je verstikken. Vraag dan ook om hulp.

Stel bijvoorbeeld een afspraak uit of vraag een andere ouder of jouw kind een middag kan komen spelen.

Wees realistisch en vraag niet teveel van jezelf.

Zeg Nee

“Nee”, is een volle zin. 

“Nee zeggen”, makkelijk is het zeker niet. Maar het is belangrijk om je grenzen te blijven aangeven.

Staat er een afspraak op je planning maar zie je het niet zitten? Lukt het gewoon even niet? Zeg dan “nee”.

Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Juist, niets!

Soms denken we dat de wereld vergaat wanneer we “nee” zeggen. “Nee zeggen” betekent juist dat je “JA” zegt tegen jezelf. Je kiest voor jezelf. En dat is niet egoïstisch. Dat kan zo voelen omdat je het niet gewend bent maar wanneer je kopje leeg is heb je niets aan een ander te geven.Zorg er dus voor dat je kopje vol is. Op deze manier kan je er helemaal voor een ander zijn.

Je kop vullen

Hoe zorg jij ervoor dat je kopje weer vol loopt? Dat het overstroomt?

Onderzoek waar jij weer energie van krijgt, waar jij van ontprikkelt en weer van oplaadt. Wat dat is, kan voor iedereen verschillend zijn. Lezen, puzzelen en muziek luisteren zijn allemaal rustgevende activiteiten.

Aarden ofwel gronden is belangrijk om uit ons hoofd te komen. Aarden kan op verschillende manieren. En ze zijn heel makkelijk. Ga bijvoorbeeld de natuur in. Heerlijk wandelen in het bos of het park. Wanneer je thuis komt is je kopje weer vol.

Doe iets voor jezelf. Denk hierbij aan een hobby of een sport. Iets wat helemaal voor jezelf is en dat je even uit de waan van de dag haalt.

Zorg ervoor dat er voldoende tijd in je planning staat voor dit soort activiteiten.

Creëer een netwerk

Je hoeft het niet alleen te doen. Je hebt hulp nodig, je hebt steun nodig. Creëer een netwerk om je heen waar je op terug kan vallen wanneer je kopje leeg is. Hierbij kun je denken aan kinderopvang, buren,familie en vrienden.

Maar wat dacht je van emotionele steun? Hooggevoeligheid wordt nog niet altijd begrepen. Daarom is het fijn om een groep mensen om je heen te hebben die je wel begrijpen. Online groepen zijn hiervoor erg geschikt.

Het maakt niet uit waar je voor kiest als je maar iemand hebt op wie je kan vertrouwen wanneer je overweldigd bent.

Slaap

We zijn streng voor onze kinderen. Op tijd naar bed!

We herinneren ze er constant aan waarom voldoende slaap zo belangrijk is. Herinner je jezelf hier genoeg aan?

Om je dag goed te starten is een goede nachtrust prio nummer één. En zeker wanneer je hooggevoelig bent heeft je lichaam voldoende tijd nodig om alle prikkels te verwerken. Slaap helpt ons te resetten en weer op te laden.

Slaap is survivaltip nummer 1 voor de hooggevoelige mama!

Mag je beter voor jezelf gaan zorgen?

Geef jezelf toestemming om dat vanaf nu te doen. Niet voor niets geven ze je de opdracht in het vliegtuig om eerst jezelf in veiligheid te brengen voordat je je kind helpt. Je kan je kind alleen helpen wanneer je goed voor jezelf zorgt.

Het nieuwe jaar staat om de hoek en dat is een mooi begin om zelfzorg op je lijstje op nummer één te zetten.

Wat ga jij anders doen in 2019? Laat het me weten in de reacties onder mijn blog. Ik zie je daar.

Liefs Sjoukje

p.s. Het nieuwe jaar goed beginnen? Meld je dan gratis aan voor Prikkels de Baas. In tien dagen neem ik je mee om beter voor jezelf te zorgen. Want de tips zijn niet alleen voor jouw kids 😊

Voorkom overprikkeling hooggevoelige kinderen
Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: