Slechte eters, een drama aan tafel

Hooggevoelige kinderen, slechte eters

Is jouw hooggevoelig kind een slechte eter?

“Help, vreemde stukjes in mijn eten”! Wat een drama. Herken je dit? Hoe zit dat toch met onze hooggevoelige kinderen?

Elke avond weer een strijd aan tafel. Je kind wil geen nieuwe gerechten proberen en zeker geen groente eten. Dat maakt het er niet gezelliger op. En maar uitleggen dat je kind voeding nodig heeft om te groeien en energie nodig heeft om leuke dingen te doen. “Energie, die heb ik genoeg, ik heb niet meer nodig”, krijg ik vaak te horen. Jij wilt dat je kind genoeg eten binnenkrijgt, je kind denkt daar anders over. En bij mij thuis is het niet anders. Mijn dochter heeft een sterke wil. Zie dan maar eens hoe je het eten voor elkaar krijgt.

Te veel prikkels

Elk gezin heeft weleens strijd aan tafel maar het blijkt dat vooral hooggevoelige kinderen problemen hebben met eten. En vooral jonge hooggevoelige kinderen zijn slechte eters. Dus ook in hun eetgedrag kunnen ze gevoelig zijn. Ze lusten bepaald eten niet of vinden een bepaalde smaak of structuur onprettig. Vooral onbekend eten is een veel genoemd probleem. Hoe kan dat? Nieuw eten betekent weer een nieuwe ervaring met nieuwe prikkels. Het smaakt anders, het ruikt anders en het voelt anders. Daarbij is je kind aan het eind van de dag vaak al vol van de prikkels die de dag heeft gebracht. Dus tijdens het avondeten heeft je kind al veel om te verwerken.

Vreemde stukjes

Je kind vindt aardbeien heerlijk. Maar als ze ineens in de yoghurt zitten is het mis. Dan voelen de aardbeien anders dan normaal. En dit kan met alle voeding. Rauwe paprika eet mijn dochter wel, maar gebakken echt niet.

Niet door elkaar! Roept mijn dochter ook regelmatig. Alle onderdelen van de maaltijd moeten apart, dus geen saus door de pasta. Het liefst eet ze alleen de pasta en verder niets. Ook hier weer te veel prikkels, al die smaken samen leiden tot een smaakexplosie.

Aan tafel!

Je wilt niet elke dag strijd met je kind aan tafel. Gezelliger wordt het er zeker niet op. Wat nu? Een paar tips voor meer gezelligheid van tafel:

  • Wees voorspelbaar. Geef ruim op tijd aan dat jullie bijna aan tafel gaan. Op deze manier kan je kind zijn speelactiviteit goed afronden en weet hij wat er precies gaat gebeuren. Op vaste tijden eten is zeker aan te raden. Structuur en weten wat er gaat gebeuren is erg belangrijk voor hooggevoelige kinderen. Yes, in ieder geval komt je kind zo niet al direct overprikkeld aan tafel.
  • Hou het rustig aan tafel. Zorg voor zo weinig mogelijk afleiding. Mijn dochter kan zien wat er op de televisie is wanneer het beeld reflecteert in het raam van de deur. Uit ervaring weet ik dat er dan helemaal niet wordt gegeten. Note to self: alle afleiding uit!
  • Laat je kind je helpen bij de voorbereiding. Vraag wat je kind wil eten en hou daar ook rekening mee. Ga samen naar de supermarkt. Betrek je kind bij het hele proces van kiezen, kopen (of zelf verbouwen) en klaarmaken.
  • Kijk naar je zelf. Jullie spiegelen elkaar. Je kind neemt gedrag van jou over. Eet jij bepaalde dingen niet? En hoe zit je aan tafel? Zit je lekker in je vel of ben je juist ontzettend onrustig? Je kind voelt dit en spiegelt je gedrag. Wanneer je zelf verandert zal je kind dit voelen en ook mee veranderen.
  • Straffen komt hard aan bij hooggevoelige kinderen. Ik weet, het is soms moeilijk om niet boos te worden. Maar straffen werkt juist averechts. En door te straffen kan je kind eten als iets stressvols gaan ervaren.

Blijf rustig, je kind doet het er niet om en het is zeker geen aanstelgedrag. Pfff, dat is een geruststelling.

Aan de slag! Bij mij is er op dit gebied nog wel wat werk te doen. Ik denk dat ik vanmiddag eens met mijn dochter op pad ga om het avondeten uit te kiezen. Eet smakelijk!

Hoe ga jij hiermee om? Heb jij tips? Laat het ons weten! Ik hoor het graag van je.

Liefs, Sjoukje

 

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 2 comments

Saar - 19 april 2018 Reply

Beste Sjoukje,
Een heel herkenbare blog. Ik heb nog steeds grote moeite soms dat vooral mijn oudste 2 slecht eten bij het avondeten. Maar heb het zoveel mogelijk geaccepteerd omdat ik de strijd niet meer wil aangaan. (Lees: win je niet)
Ik geef alleen nog af en toe impulsen door dingen te bedenken als “groente punten” sparen voor een beloning. Daarbij is ook iets nieuws durven proeven een punt waard!
En hij lukt wel shakies, dan doe ik soms wat dingen erdoor als wortel, bietjes, avocado.
Als ik er teveel over nadenk, vind ik het wel enorm balen dat ze niet meer vitamines binnenkrijgen. Dan maar extra fruit en kauw-vitamines 😬.
Iedereen sterkte ermee, ik vind het al een hele bevestiging om te lezen dat er een link is met Hsp.
Groetjes saar

    Sjoukje - 20 april 2018 Reply

    Hoi Saar, Fijn dat de blog herkenbaar is. Wat een goed idee jouw groente punten! Die ga ik ook invoeren 🙂
    Gelukkig vinden we altijd wel iets waardoor ze toch net iets meer binnen krijgen. Extra fruit gaat er meestal wel in. Liefs Sjoukje

Leave a Reply: