Hoe stel je grenzen als je kind hooggevoelig is?

Grenzen stellen hooggevoelige kinderen

Hoe stel je grenzen als je kind hooggevoelig is?

Het zijn engeltjes met een B er soms voor 🙂 Ook hooggevoelige kinderen zijn soms echte bengeltjes. Door intense emoties is het belangrijk een goede manier van grenzen aangeven te hanteren. Waarom werken straffen bij hooggevoelige kinderen vaak niet?

Net zoals andere prikkels komen straffen ontzettend hard binnen. Gevoelige kinderen weten vaak zelf direct wel wanneer ze iets hebben gedaan wat eigenlijk niet mag. Ze kennen de regels goed en het liefst houden ze zich daar ook aan. Straffen werkt daardoor vaak averechts. Maar wat doe je als ouder wanneer het tijd is om je grenzen duidelijk aan te geven?

Waar moet je op letten? Vandaag geef ik je 5 tips om ervoor te zorgen dat je hooggevoelig kind zich gehoord voelt in deze ongemakkelijke situaties.

1. Beschuldig je kind niet

Doet je kind iets verkeerd? Onze eerste reactie is dan vaak direct: “Waarom doe je zoiets?” of “Kijk wat je gedaan hebt!”

Je kind trekt zich snel dingen aan. In dit geval zal je kind bijvoorbeeld kunnen denken: “Ik kan niets goed doen” of “Wat ben ik slecht!”

Je kind heeft de situatie misschien niet goed aangepakt maar je kind is zelf niet slecht. Probeer daarom beschuldigingen te vermijden.

Let op woorden zoals “nooit” en “altijd”. Zinnen zoals “Jij ruimt nooit op” of “Waarom doe je altijd zo?” betekenen dat je je kind op die bepaalde manier ziet, bijvoorbeeld als een sloddervos.

Probeer deze zin eens te gebruiken: “Laten we eens kijken of we een andere manier kunnen vinden”. Het zal lastig zijn in het begin. Je moet erg letten op wat je zegt. Maar het werkt en je zult snel verschil bij je kind opmerken.

2. Maak geen vergelijkingen met andere kinderen

Ieder kind is uniek en mag zijn wie hij of zij is. Vergelijkingen maken geeft je kind het gevoel dat hij of zij niet goed genoeg is. Er is altijd iemand beter. En aangezien hooggevoelige kinderen vaak perfectionisten zijn is dit geen goede aanpak.

En voor jouw eigen gemoedsrust, je ziet alleen de buitenkant bij andere gezinnen. Iedereen heeft wel wat. De kans is groot dat bevriende ouders tegen hetzelfde aanlopen.
Wees dankbaar voor wat je hebt en geniet daar van.

3. Bied je kind keuzes

Heb jij ook zo’n hekel aan het woord “moeten”? Jouw hooggevoelig kind ook! Ze hebben niet graag het gevoel dat jij alles voor hen bepaalt. Zoals iedereen willen ze gehoord en gezien worden.
Maak daarom samen huisregels. Natuurlijk bepaal jij uiteindelijk wat er gebeurt maar door je kind alternatieven aan te bieden gaat dit in harmonie.

4. Let op je toon

Hooggevoelige kinderen hebben geduld nodig. En soms lukt dat als ouder niet altijd. Je woede is er al uit, je verheft je stem. Dat hoort erbij, het is menselijk.

Wees je er bewust van dat hooggevoelige kinderen alles aanvoelen, ook hetgeen je niet kan zien. Ze voelen je stemming en de sfeer die in huis ontstaat goed aan. Dit gaat dwars door hun lichaam. Let er maar eens op hoe een kind kan verstijven na een uitbarsting.
Probeer je daarom in het bijzijn van je kind te beheersen. Het is moeilijk maar je kan het!

Moet je eigen woede eruit? Ga dan even naar een andere ruimte of naar buiten en lucht daar je hart.

5. Gebruik geen time outs bij hooggevoelige kinderen

Veel ouders gebruiken time outs om de rust in huis weer terug te krijgen. Door je hooggevoelig kind alleen te laten voelt hij of zij zich erg gekwetst of achtergelaten. Het is goed om je kind uit de situatie te halen maar blijf er zelf bij. Jij bent de persoon die je kind het meest vertrouwt.

Ga even naar een plek waar het rustig is. Je hoeft niets te zeggen of te doen. Je hoeft er alleen maar voor je kind te zijn. Door alle emoties kan je kind niet goed nadenken dus het heeft geen zin om direct in gesprek te willen gaan.

Ruzie is niet fijn. Voor jullie beide niet. Praat later over wat er precies gebeurde.
Vaak is de oorzaak van een ruzie overprikkeling. Dus vaak kan je kind niet eens een echte reden geven. Las dan even een rustmoment in. En geniet van elkaar, van het samenzijn.

Voorkom overprikkeling

Het beste is natuurlijk om overprikkeling te voorkomen. Daar help ik je graag bij. Mijn nieuwe challenge In 10 dagen Prikkels de Baas neem ik je mee om een goede basis te leggen om overprikkeling te voorkomen. Doe je mee?

Voorkom overprikkeling

Ik ben benieuwd naar jou! Hoe stel jij grenzen? En welke tip ga je deze week nog toepassen binnen jouw gezin? Laat het me zeker weten in een reactie onder mijn blog. Ik zie je daar!

Liefs Sjoukje

 

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: