Hoe creëer je een ontspannen bedritueel?

Voetjesmassage voor een ontspannen bedritueel

Hoe creëer je een ontspannen bedritueel?

De dag zit erop, het is bijna bedtijd. Eindelijk even tijd voor jezelf. Maar voordat het zover is kan het nog een strijd zijn. Na een lange dag kan je kind overprikkeld zijn. Misschien uit jouw kind zich door druk gedrag of boosheid. Slapen wordt dan moeilijk. Terwijl slaap zo belangrijk is, het helpt juist om die prikkels te verwerken. Het is tijd voor een ontspannen bedritueel.

Prikkels houden je kind wakker

Hooggevoelige kinderen hebben vaker moeite met slapen. In slaap komen, doorslapen. Elk kind kan dit ook weer verschillend ervaren. Hoe zorg je ervoor dat jullie bedritueel rustig en ontspannen verloopt? En wat mag niet ontbreken om de slaap van je kind te bevorderen?

Neem je tijd

Het allerbelangrijkste is om alle tijd te nemen. Begin ruim op tijd aan jullie ritueel. Wanneer je haast hebt voelt je kind dat, want ja hooggevoelig!! Heb je weinig tijd? Sla dan een onderdeel van jullie ritueel over. Maar sla niet het hele ritueel over.

Structuur

Zorg ervoor dat je een vast ritueel hebt. Dit geeft structuur en houvast. En daar houden hooggevoelige kinderen van. Want structuur werkt ook weer ontspannend. Dit betekent ook; zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed gaan. Dit is ook fijn voor het bioritme van je kind.

Water werkt helend. Een lekker warm bad of douche helpt je kind om de indrukken van de dag van zich af te spoelen. Het is fijn om jullie ritueel hiermee te beginnen.
En nu? Kijk ook wat je kind fijn vindt. Is voorlezen een must. Laat dat dan een onderdeel zijn. Maak het gezellig in de slaapkamer. Een zacht nachtlampje kan je kind geruststellen. Denk ook aan geur. Aromatherapie werkt supergoed bij kinderen. Doe bijvoorbeeld een paar druppeltjes lavendel in een diffuser of doe een druppeltje op je handpalmen en strijk het over het onderlaken. Geur kan ook heftig binnenkomen bij hooggevoelige kinderen. Strijk het daarom niet op het kussensloop.

Voeten masseren

Vandaag wil ik de voetmassage grepen met je delen. Normaal doe ik dat alleen binnen mijn praktijk en in mijn online programma Liefdevolle Aandacht. Maar dit onderdeel mag zeker niet ontbreken in jullie bedritueel. Ik vind het belangrijk dat je weet hoe je een ontspannen voetmassage geeft.

Ook bij de voetmassage is het belangrijk dat je de tijd neemt. Het is fijn om de grepen elk minimaal drie keer te herhalen. Vaker is natuurlijk helemaal oké. Je kind geeft wel aan wat het fijnst voelt.
We starten met de linkervoet. Je kun een beetje olie gebruiken maar dit hoeft niet.

De stappen:
1. Pak met je handen de voeten en houd deze even vast;
2. Start met het uitwringen van de tenen, begin bij de grote teen;
3. Maak met je duim een lemniscaat over de bal van de voet;
4. Doe ditzelfde, maar dan in de lengte over het zachte gedeelte
tussen de bal en de hiel;
5. Strijk de totale voet af en herhaal 1 t/m 4 op de rechtervoet;
6. Maak op beide voeten met je duim een hele kleine cirkel over de
zonnevlecht;
7. Leg je handen plat tegen de voetzolen aan en wieg zachtjes van voor
naar achter;
8. Strijk beide benen tegelijk af vanaf de knieën tot over de voeten en
tenen;
9. Eindig de massage met een energiekapje over de tenen.

Slechts negen stappen, maar met een groot resultaat. Via de voeten laten we echt los. De prikkels van de dag verwerken we op deze manier.

Hebben jullie al een bedritueel? En uit welke onderdelen bestaat het? Ik ben nieuwsgierig naar jouw ritueel. Laat het me vooral weten in een reactie onder mijn blog!

Liefs Sjoukje

p.s. Wil je de voetmassage goed onder de knie krijgen? Doe dan mee aan mijn online programma Liefdevolle Aandacht. Hierin neem ik je stap voor stap mee. Kindermassage leren toepassen binnen je gezin was nog nooit zo gemakkelijk.

Voetjesmassage hooggevoelige kinderen

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 2 comments

Xandra - 7 december 2017 Reply

Hoi Sjoukje,
Naar bed gaan is bij ons inderdaag een aandachtpunt. Eindelijk slaan we een beetje de goede weg in. Ik heb zelf een slaapstoornis,mogelijkerwijs is deze erfelijk dus er is best veel ruimte voor “excuusjes” bij ons.

Wij hebben ons ritueel aangepakt via het positieve pedagogisch programma. Dit was dan ook ons leerpunt waarbij onze dochter moet leren ontspannen. Maarja dat is makkelijker gezegt dan gedaan bij een meisje van 4.

We beginnen optijd. Zelf naar boven tanden poetsen en pyjama aan. Als wij boven komen is ze omgekleed (heel soms dan) dan lezen we een verhaaltje. Na het verhaaltje is het tijd voor armen benen wrijven.
We wrijven dan met 2 handen van boven naar beneden over armen en benen alles 10x. Vaak begint dan het gapen al.
Daarna gaan we ademhalingsoefeningen doen. Knuffel op de buik en deze wil op en neer bewegen (buikademhaling ) ook 10 x. Daarna is het lijf rustig alleen haar hoofd nog niet. Daarom mag ze dan 3 slokjes water drinken en bij elke slok bewust het hoofd leeg spoelen.

Daarna lekker stevig instoppen en slapen maar.

Nu zijn we op vakantie en heeft ze de waterpokken dus wrijven is geen optie. Dus die voetmassage ga ik vanavond zeker proberen!!

    Sjoukje - 7 december 2017 Reply

    Hoi Xandra, Wat hebben jullie een mooi bedritueel! Fijn om te horen dat het zo goed werkt voor jouw dochter. Veel plezier met masseren ♥

Leave a Reply: