5 tips om overprikkeling te voorkomen

Voorkom overprikkeling

5 tips om overprikkeling te voorkomen

Overal komen prikkels op ons af. Is dit teveel? En lukt het ons niet om deze prikkels te verwerken? Dan spreken we van overprikkeling.

Ieder mens uit overprikkeling op een eigen manier. Of de prikkels moeten er uit of je sluit je af voor nieuwe prikkels. Woedeaanvallen en huilbuien komen veel voor. Maar ook terugtrekken waardoor je kind even onbereikbaar wordt voor jou zie ik vaak.
Je kan je kind niet behoeden van alle prikkels die op hem op haar af komt. En dat hoeft ook niet. Onze kinderen moeten leren om hier zelf mee om te gaan. Om zelf hun weg te vinden. Maar een beetje hulp kan geen kwaad. Daarom heb ik vandaag 5 tips voor jou om overprikkeling te voorkomen.

De eerste signalen

Leer de eerste signalen van overprikkeling bij je kind kennen. Elk kind is uniek en reageert op zijn of haar eigen manier. Misschien merk je een bepaalde tic bij je kind op of heeft jouw kind een bepaalde lach waaraan je kan merken dat het teveel wordt. Het kan ook zijn dat je kind ineens ontzettend nerveus begint te worden. Let daar op. Zo kan je op tijd inspringen en overprikkeling voorkomen.

Rust!

Daar is ie weer, het toverwoord, rust! Zodra je merkt dat je kind overprikkeld raakt, dus zodra je het eerst signaal hebt gezien, is het verstandig om een stapje terug te doen. Pak even rust. Hoe je rust pakt hangt ook weer af van je kind. Een boekje lezen kan heel fijn zijn maar met Lego spelen ook. En misschien wil je kind alleen even naar rustgevende muziek luisteren. Kijk wat bij je kind past.

Plan goed

Zoals gezegd kan je je kind niet overal voor behoeden. En je wilt ook leuke dingen blijven doen. Leuke dingen waarvan je al weet dat het intens gaat worden. Bijvoorbeeld een dagje naar een pretpark of de dierentuin.

Plan je dag goed. Weet je dat je kind nat gaat worden? Neem dan extra kleding mee. De knuffel mag niet ontbreken en wanneer je kind rustig wordt van een lievelingsboekje, vergeet die dan ook niet. Op deze manier kan jouw kind zich even afzonderen en tot rust komen tijdens deze intensieve dag.

Houd rekening met je kind

We willen vaak alles vol plannen. Maar niet ieder kind vind dit prettig. Misschien is het voor jouw kind na een lange schooldag genoeg en heeft hij of zij helemaal geen zin in spelen met een vriendje of naar de sportclub. Kijk wat je kind aan kan. Dit geldt niet alleen voor een door de weekse dag. Ook in het weekend is het fijn om niet elke minuut vol te plannen maar juist je kind de ruimte te geven.

Maak het bespreekbaar

Overprikkeling is voor jou niet leuk maar ook zeker niet voor jouw kind. Woedeaanvallen kunnen verwarrend zijn. Het komt er ineens uit, zonder dat jouw kind daar misschien een reden voor heeft. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een woedeaanval overgaat in een huilbui. Laat de gevoelens er zijn en bespreek dit wanneer je kind weer is gekalmeerd. Jullie kunnen samen afspreken wat je kind kan doen wanneer de eerste signalen zichtbaar zijn. Wat doet jouw kind graag om rustig te worden? Zo heeft jouw kind ook het gevoel invloed te hebben.

Hoe reageert jouw kind bij overprikkeling? En welke tip ga je uitproberen? Ik lees je reactie graag onder mijn blog.

Liefs Sjoukje

Voorkom overprikkeling hooggevoelige kinderen

 

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 2 comments

Ester - 5 maart 2018 Reply

Het toverwoord rust klinkt zo logisch, maar hoe bouw je dat effectief in bij een prikkelzoekend kind dat juist altijd op zoek is naar nieuwe avonturen, niet goed alleen kan spelen en zich al snel verveelt bij een (rustgevende) activiteit?

    Sjoukje - 7 maart 2018 Reply

    Hoi Ester,
    Soms zijn rustmomenten niet zo gemakkelijk in te voeren. Het gaat om het zoeken naar een balans. Bij kinderen die juist wel de prikkels opzoeken kan je beter eerst even ontladen. Denk daarbij aan fietsen of rennen. Na een uitputtende actie is er meer ruimte voor rust. En de rustmomenten hoeven niet lang te duren. Soms is vijf minuten al genoeg om weer op te laden. Dit verschilt per kind. Ieder kind is uniek en heeft andere behoefte. Kijk altijd wat werkt voor jouw kind.
    Liefs Sjoukje

Leave a Reply: