5 tips om je kind te helpen in onrustige tijden

Tips om je kind te helpen in onzekere tijden

5 tips om je kind te helpen in onzekere tijden

Het is een onzekere tijd. Het Corona virus zet de boel goed op z’n kop.

Dit voelt raar. Naast mama ben ik deze week ook nog eens juf. Ik weet niet of dat indruk op Esmée maakt en of ze nu wel gaat luisteren 😊 De scholen zijn sowieso drie weken gesloten en wij hebben een dik pak lesmateriaal opgehaald om thuis mee aan de slag te gaan. Esmée en ik hebben ons goed ingelezen, we kunnen aan de slag.

Maar ik ga meer doen om haar te helpen. De rust bewaren en een positieve mindset zijn in deze periode ontzettend belangrijk. Graag deel ik met jou vijf manieren hoe ik dat deze weken aan ga pakken. Ik hoop dat er een manier voor jou tussen staat die je aanspreekt en die je helpt hetzelfde te doen.

       1. Nieuws detox

De prikkels die in deze tijd binnen komen zijn erg overweldigend. Zeker hooggevoelige kinderen trekken zich het leed van de wereld erg aan. En nu komt het wel heel dicht bij.

We hoeven ons natuurlijk niet compleet af te sluiten van het nieuws maar om onze hersenen rust te geven is een nieuws detox erg fijn. Zet vrolijke muziek op en vermijd het nieuws zodat jouw kind dit niet de hele dag meekrijgt.

       2. Affirmaties

De gedachten van je kind zijn nu waarschijnlijk zorgelijk. Er is zoveel onzeker. Wanneer mag ik weer naar school? Zijn mijn klasgenootjes oké? Wanneer is alles weer normaal?

Onze gedachten vormen onze overtuigingen. Op dit moment is er veel negativiteit. Dus de overtuiging die je kind kan vormen is dat het bijvoorbeeld niet veilig is. Hoe vaker je kind dit denkt hoe sterker dit gevoel wordt. Dit willen we voor zijn, dit willen we ombuigen. Positieve affirmaties helpen je kind om dit te doen.

Stimuleer de komende weken je kind om de affirmatie “Ik ben veilig” regelmatig te herhalen. Of kies een affirmatie die beter bij je kind past. Laat deze in ieder geval aansluiten bij de situatie waarin we nu zitten. Mijn affirmatieplan helpt je hier verder bij op weg.

       3. EFT

Toverkloppen oftewel Emotional Freedom Technique (EFT) helpt je kind zowel lichamelijke als emotionele blokkades op te ruimen.

Dit kan angst voor een hond zijn maar in onze huidige situatie kan het helpen om dat onrustige gevoel te kalmeren.

In deze blog leg ik je uit hoe toverkloppen werkt en heb ik een boekentip die je ontzettend goed op weg helpt wanneer je deze tool in wilt zetten.

       4. Klop op het Gamut punt

We blijven nog even bij het toverkloppen. Op de rug van je hand, tussen de ringvinger en de pink, zit een plek die bekend staat als het Gamut punt in EFT. Wanneer je op dit punt tikt reguleer je je zenuwstelsel. Je wordt kalm.

Hoe pak je dit aan? Tik rustig op het Gamut punt en herhaal de affirmatie “Ik ben veilig”. Herhaal en adem diep en rustig. Als je wilt kan je je ogen sluiten. Ontspan je lichaam.

Hoe voel je je? Voel je de angst minder worden?

Dit is een simpele tool die jij je kind kan leren om in te zetten in onzekere, onrustige tijden. Dus niet alleen nu, maar je legt een basis die je kind ook later kan gebruiken.

       5. Kindermassage

Spanning blijft vast zitten in die kleine lijfjes. In het begin voel je het misschien niet zo. Maar de spanning bouwt zich langzaam op. De schouders worden stijf of misschien voelt jouw kind het juist in zijn of haar buik. Door onzekere tijden kunnen we helemaal verkrampen.

Tijd voor ontspanning.

Kindermassage kan je daarbij ontzettend goed helpen. Makkelijke grepen die je kind helpen al die prikkels en spanning te verwerken op een veilige manier. Want jouw kind is bij jou, daar is het veilig.

Creëer daarom een veilige plek waar je samen een momentje kan genieten van elkaar. Kindermassage hoeft niet lang te duren maar het effect is enorm. Gebruik ontspannende muziek en zet eventueel de diffuser aan als je die hebt. Essentiële oliën kunnen een ruimte heerlijk ontspannend maken. Denk daarbij aan Lavendel of Frankincense.

Olie om te masseren is niet eens nodig. Alleen jouw aandacht en warme handen zijn genoeg. Dus geen excuus om het niet te proberen.

Hier vind je mijn voetjesmassage. Zo kan je al een goed begin maken. Vooral onze voeten zorgen ervoor dat we spanning goed los kunnen laten. Olie voor de voeten is wel erg fijn. Dit hoeft niet fancy te zijn. Heb je niets in huis? Olijfolie doet het ook goed. Zorg er wel voor dat er sokken binnen handbereik liggen want de voeten worden wel glad natuurlijk. En we willen geen brokken.

Nu is het aan jou. Wat ga jij doen om je kind te helpen om de spanning te verwerken? Deel het vooral in een reactie onder mijn blog. Ik hoor graag van jou.

Neem de tijd voor elkaar, doe het rustig aan.

Liefs Sjoukje

Prikkelmeter voor hooggevoelige kinderen

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: