5 tips om angst voor een toets te verminderen

Testangst hooggevoelige kinderen

5 tips om angst voor een toets te verminderen

Help! We hebben vandaag een toets!

Een toets op het programma kan veel stress opleveren. Je kind is gespannen en klaagt over buikpijn. Testangst noemen we dat ook wel. De toetsen nemen alleen maar toe. Esmée zit nu in groep vijf en met grote regelmaat komt ze thuis met nieuw huiswerk voor de volgende toets. Niet verwonderlijk dat deze vorm van angst ook steeds meer toeneemt.

Is jouw kind hooggevoelig? Hallo perfectionisme.

Dus ook een toets moet een perfecte score hebben.

Het blijkt dat steeds meer kinderen gestrest zijn door schoolwerk en toetsen. Meer dan door iets anders in hun leven. Een grote impact dus.

Testangst verhoogt het maken van fouten, vermindert werkgeheugen, veroorzaakt verwarring en verlaagt testscores. Maar wat nog belangrijker is, het is schadelijk voor het welzijn van onze kinderen.

Gelukkig zijn er strategieën die je kunt gebruiken om je kind te helpen zich meer te ontspannen en meer zelfvertrouwen te geven bij een toets.

5 tips om jouw kind te helpen testangst te verminderen

1. Plaats het maken van een toets in perspectief

Testangst wordt vaak veroorzaak doordat wij volwassenen het belang van tests te veel benadrukken. Je wilt natuurlijk dat je kind goed presteert. Logisch, maar wanneer je dit een big deal maakt heeft dit het tegenovergestelde effect.

Moedig je kind aan zijn of haar best te doen, maar herinner er ook aan dat een test niet bepalend is voor hun toekomst. Geen enkele test kan immers de waarde van jouw kind meten. Je kind is al goed genoeg.

Een test is slechts een momentopname. En definieert jouw kind niet als leerling en zeker niet als persoon. Vertel daarom ook aan je kind dat hij of zij geliefd  is en gewaardeerd wordt, ongeacht wat de uitkomst is van de toets.

Misschien denk je dat jouw kind dit al weet maar kinderen moeten het nog steeds van je horen. Want vaak is de angst van kinderen geworteld in een verlangen om ouders en andere volwassenen een plezier te doen.

Leg uit dat een toets nuttige informatie kan bieden over waar hij of zij goed in is en wat ze nog kunnen oefenen.

Maak jij jezelf zorgen over de toets? Kalmeer voordat je probeert je kind te helpen met de zenuwen voor een toets. Kinderen voelen jouw emoties haarfijn aan.

Alles komt goed, ongeacht de uitkomst.

2. Help met oefenen

Een manier om met de bezorgdheid van een toets om te gaan is door te zorgen dat je kind zich voldoende voorbereidt.

Is je kind nerveus? Begin dan met het vragen naar de reden hiervoor. Waarom voelt jouw kind zich nerveus?

Is er bijvoorbeeld een bepaald onderdeel van de toets dat jouw kind moeilijk vindt? Of heeft jouw kind meer tijd nodig om de toets af te ronden?

Door dit achterliggende probleem te benoemen kunnen jullie samen op zoek naar een goede strategie. Daarnaast lucht het ook ontzettend op wanneer jouw kind zijn of haar hart bij jou lucht.

Oefen samen, maar dram niet door, leg geen druk op studeren.

3. Geef handige tips voor het maken van een toets

Deel deze handige tips met jouw kind:

♥ Beantwoord eerst de gemakkelijkste vragen. Markeer de moeilijke vragen en kom hier later op terug.

♥ Streep bij meerkeuzevragen de antwoorden door waarvan je zeker weet dat deze fout zijn.

♥ Maak een goede inschatting wanneer je het niet zeker weet. Vul altijd een antwoord in. Ook wanneer de tijd bijna op is.

♥ Lees rustig alle antwoorden voordat je een keuze maakt.

Jonge kinderen hebben vaak weinig ervaring met het maken van een toets. Daardoor kunnen deze basistips goed helpen.

Gelukkig is daar ook nog de juf of meester. Natuurlijk bereidt de juf of meester jouw kind in de klas ook voor op de toets. Herinner jouw kind er daarom aan dat hij of zij al goed heeft geoefend in de klas en dat ze klaar zijn voor de toets.

4. Leer je kind kalmerende strategieën

Er zijn verschillende manieren om met de zenuwen om te gaan. Experimenteer met deze technieken en kijk welke het beste bij jouw kind past.

Eén van die strategieën is om zaken in het juiste perspectief te plaatsen.

Vraag je kind om drie dingen te noemen waarover hij of zij zich in het verleden zorgen maakte en dat nooit is gebeurd.

Maak vervolgens een lijst van drie dingen waarover hij of zij  zich zorgen maakte, maar die niet zo slecht waren als hij of zij had verwacht.

Het helpt ons eraan te herinneren dat veel van onze zorgen nooit zullen gebeuren en dat het worst case scenario vaak lang niet zo verwoestend is als we ons voorstellen.

Wat kan je kind nog meer doen?

♥ Diep ademhalen. Je ademhaling heb je altijd bij je.

♥ Adem in door de neus waarbij de buik bol wordt, adem uit door de mond waarbij de buik hol wordt. Zorg ervoor dat de uitademing langer is dan de inademing.

♥ Tel tot tien. Deze werkt altijd!

♥ Je lichaam stretchen. Spanningen raak je kwijt door deze letterlijk van je af te schudden.

♥ Masseer je handen.

♥ Visualiseer je favoriete plek die rustgevend en ontspannend is.

♥ 5-4-3-2-1 aardingstechniek – focus op vijf dingen die je ziet, vier dingen die je voelt, drie dingen die je hoort, twee dingen die je ruikt en een ding dat je kunt proeven.

Worstelt je kind met een bepaalde vraag tijdens de test? Weet je kind het antwoord niet?

Bereid je kind voor dat het kan voorkomen dat hij of zij het antwoord een keer niet weet. En dat is helemaal goed. Er wordt van niemand verwacht dat hij of zij elk antwoord kent.

Bedenk samen een plan wat jouw kind kan doen wanneer het antwoord niet duidelijk is. Elimineer bijvoorbeeld de antwoordenkeuze bij een meerkeuze vraag, de beste gok doen, diep ademhalen en weer verder gaan.

Zorg ervoor dat jouw kind een paar goede strategieën onder de knie heeft om te kalmeren voordat de toets begint. Oefen samen. Slaan de zenuwen toe tijdens de toets? Jouw kind weet nu wat te doen.

5. Moedig je kind aan

Is jouw kind negatief over de toets? Hoor je je kind bijvoorbeeld zeggen “Ik kan het niet”, “Ik weet nu al dat ik ga falen”?

Erken dan deze gevoelens van jouw kind door te zeggen “Ik weet dat je je nerveus voelt over de toets. Een toets kan eng zijn”.

Laat het daar niet bij. Draai het om, moedig je kind aan.

“Je heb hard geoefend en veel geleerd, jij kan dit”.

Moedig jouw kind aan om de positieve resultaten van de toets te visualiseren in plaats van zich te concentreren op het negatieve.

Gebruik affirmaties om de dag positief te starten of laat een lief briefje achter in de rugzak of het lunchtrommeltje van je kind.

Wil je affirmaties gebruiken maar weet je niet hoe? Gebruik dan mijn Happy Kids Affirmatieplan om je kind te helpen naar meer zelfvertrouwen in vijf stappen.

Wees helemaal aanwezig. Vraag of er iets is wat jij kan doen of wat jouw kind nodig heeft. Zelfs wanneer je kind niets nodig heeft, geeft het een veilig gevoel dat jij hem of haar ondersteund.

Help je kind op zijn of haar best te zijn op de dag van de toets

Jij kan ook veel doen in de aanloop naar de toets.

♥ Let op vaste routines zoals het bedritueel. Probeer deze veiligheid vast te houden in spannende situaties.

♥ Vermijd ook overmatig schermtijd. Dit is een lastige, zeker in deze tijd. Het licht van bijvoorbeeld de televisie, tablet of mobiel zorgt ervoor dat we minder goed in slaap komen. En slaap, dus veel rust, is belangrijk om op je best te zijn.

♥ Rust is belangrijk, maar bewegen ook. Laat de energie eruit!

♥ Heb je essentiële olie in huis? Laat deze dan niet in de kast staan. Ook voor testangst of concentratie tijdens de test kun je deze goed inzetten. Denk hierbij aan een roller met Peppermint en Lemon voor meer focus. Of Valor voor kracht en zelfvertrouwen.

Focus Roller Essentiële olie

♥ Heb plezier! Lach en zing jullie favoriete liedjes op weg naar school.

Het is heel normaal dat jouw kind opkijkt tegen een toets. Met deze strategieën moet het zeker lukken om de druk wat van de ketel te halen.

Heeft jouw kind last van testangst? Laat me in een reactie weten welke strategie jij toe gaat passen. Ik ben nieuwsgierig naar jouw verhaal.

Liefs Sjoukje

 

Happy Kids Affirmatieplan

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: