5 tips bij woedeaanvallen

Woedeaanvallen bij hooggevoelige kinderen

5 tips bij woedeaanvallen

Hooggevoelige kinderen verwerken de prikkels die op een dag op hun afkomen intens. Soms lukt het een kind niet om deze prikkels te verwerken met overprikkeling tot gevolg. Eigenlijk heeft je kind rust nodig. Maar dat is lastig op een drukke schooldag. Soms kan je kind zich niet onttrekken aan een situatie die te belastend voor hem of haar is. Of je kind negeert de signalen van overprikkeling. Ook kan het moeilijk zijn te herkennen wanneer overprikkeling op de loer ligt. Elk kind gaat hier anders mee om. De één trek zich terug. De ander explodeert: een woedeaanval. Als ouders vinden we dit erg en kunnen ons ervoor schamen. Maar het is juist heel goed dat je kind zich uit. Door deze woedeaanval laat je kind de spanning van de dag los.

Het ligt niet aan jou

Je kind lijkt de perfecte leerling. Op school gaat het allemaal goed en van ongewenst gedrag is geen sprake. Dit is meestal het geval. Zodra je kind thuis komt is het mis. De bom barst met een woedeaanval tot gevolg.

Lieve ouder, het ligt niet aan jou! Want dit is wat we direct denken, het is mijn schuld. Je kind voelt zich bij jou veilig. Dat is de reden waarom de emoties er thuis uitkomen. De woede heeft niets met jou te maken dus trek het je niet persoonlijk aan. De situatie is zowel voor jou als voor je kind niet fijn. Wat kun je doen om te helpen?

Niet doen!

Vaak reageren wij afwijzend omdat we de situatie niet fijn vinden. We voelen ons hulpeloos. Een afwijzende reactie helpt ons kind niet. Denk hierbij aan boos worden, weglopen, je kind negeren of je kind vertellen hoe hij of zij zich zou moeten voelen. Of het veel gehoorde “Doe even normaal” tegen je kind zeggen. Vaak proberen we met ons kind te praten. De emoties zijn hoog, zowel bij jou als bij je kind. Jouw boodschap komt dan niet aan. Het zal alleen de situatie verergeren. Dit geld ook voor het geven van straf. Dit komt hard aan.

Doen!

Wat kun je wel doen?

1. Probeer zelf rustig te blijven. Je zult wel denken: Dit is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dat is het zeker. Je ademhaling kan je rustig maken. Concentreer je op je in en uitademing. Heel rustig. Hierdoor kom je in het moment en voel je je kalm.

2. Aanvaard de situatie, aanvaard de woedeaanval. Je weet dat het niet persoonlijk is, je weet dat je kind is overprikkeld. Laat zien dat deze emotie er mag zijn. Dat het goed is. Laat dat ook aan je kind weten: “Ik zie dat je boos bent, dat is oké”.

3. Laat je kind weten dat je er voor hem of haar bent. Ook wanneer je kind op dat moment niet aangeraakt wil worden kun je aangeven dat je er bent. Luister goed naar je kind, niet alleen wat je hoort maar ook wat je ziet en voelt. Blijf bij je kind in de buurt. Onder deze woede schuilt paniek. Je kind weet zich even geen raad.

4. Onze kinderen zijn onze spiegels. Wanneer jij het lastig vindt om met je emoties om te gaan zal je dit terug zien bij je kind. In dit geval kun je je kind het beste helpen door met jezelf aan de slag te gaan. Heel je jezelf, dan voelt je kind deze verandering. Je kunt je kind beter helpen en je leert je kind hoe hij of zij op een betere manier kan omgaan met emoties wanneer deze teveel worden. Wees het goede voorbeeld voor je kind.

5. Leer je kind om te gaan met zijn of haar hooggevoeligheid. Tijdens een woedeaanval heb je niets aan deze tip. Maar om deze uitbarstingen te voorkomen is dit de volgende stap die jullie samen kunnen nemen.

Praktisch

Sommige kinderen zijn wat agressiever. Ze vernielen dingen of doen hun broertje of zusje pijn wanneer ze een uitbarsting hebben. Dan moet je praktisch zijn. Geef aan dat je de woedeaanvallen aanvaard maar dat je wel afspraken wilt maken. Je kind mag anderen niet pijn doen en niets kapot maken. Koop een boksbal waar je kind op kan slaan om zo de emoties kwijt te kunnen raken. Dit lucht op.

We zijn weer kalm

Jullie zijn gekalmeerd. Eerst even bijkomen. Vaak komen dan de tranen. Meestal weet je kind zelf niet eens waarom hij of zij zo boos was. Een knuffel doet wonderen!

In deze kalme staat zal je kind je willen vertellen wat er vandaag is gebeurd waardoor het allemaal te veel is geworden. Luister goed, samen komen jullie er achter wat jullie kunnen doen om herhaling te voorkomen. Wat werd je kind teveel? Welke activiteit is te overweldigend? Hier kun je op inspelen. Bijvoorbeeld door meer rust in te bouwen na schooltijd, even een keer niet met een vriendje spelen. Je kan je kind niet volledig afschermen van alle prikkels om hen heen. Probeer een balans te vinden.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met woedeaanvallen. Hoe ga jij er mee om?

Liefs Sjoukje

Voorkom overprikkeling hooggevoelige kinderen

 

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 2 comments

Leontine - 8 maart 2018 Reply

Ja, die agressie. Het lukt maar niet om die ergens anders op te laten richten dan op spullen of zijn broertje… “Maar ik wil dan gewoon iets kapot maken, mama.” Heel vaak is het ook zijn broertje die de trigger is voor de woedeaanval. Die weet precies wanneer hij er nog een schepje bovenop moet doen om z’n broer boos te krijgen. Dus in de beleving van mijn (net) 8-jarige is het niet meer dan logisch – zelfs eerlijk – dat zijn broertje dan de woede over zich heen krijgt. Alle andere tips passen we toe (zo goed als we kunnen) en helpen inderdaad, maar die agressie, daar krijg ik geen grip op.

    Sjoukje - 9 maart 2018 Reply

    Hoi Leontine, Wat goed dat je de tips al toepast. Misschien dat een groot kussen of een boksbal helpt om de agressie kwijt te raken. Dat jullie afspreken dat alleen dat dit gebruikt wordt om te ontladen. Ik hoop dat deze tip helpt. Liefs Sjoukje

Leave a Reply: