5 manieren om te aarden

Vol hoofd

“Ik heb zo’n vol hoofd”. Dit hoor ik vaak en ook bij mezelf merk ik dat ik veel in mijn hoofd zit. Onze hooggevoeligheid zorgt er vaak voor dat ons hoofd steeds voller wordt. Je merkt zoveel op. Dat kleine geluidje wat een ander niet hoort. Of ineens voel je je verdrietig, maar is dat verdriet wel van jouw? We worden overspoeld door prikkels en we gaan er helemaal in op. Soms zijn we ons zelf een beetje kwijt. De verbinding met ons lichaam is weg, je bent uit balans.

Dit lichaamsbewustzijn is zo belangrijk voor hooggevoelige kinderen. Hierdoor staan ze steviger in hun schoenen, slapen beter, kunnen zich beter concentreren en kunnen beter hun eigen grenzen aangeven.

Wat is aarden?

Hoe vind je weer de balans? Hoe vergroot je het lichaamsbewustzijn van je kind? Dit doen we door te aarden ofwel gronden. Misschien klinkt dit nog een beetje vaag voor jou. Wat is aarden precies?

Aarden is je goed verbinden met de aarde en de aarde energie toelaten door je heen te stromen. Je zet jezelf letterlijk en figuurlijk stevig met beide benen op de grond. Dit geeft je een gevoel van veiligheid en stabiliteit. Het zorgt ervoor dat je rust, vertrouwen en levenskracht ervaart.

Door te aarden komt je kind met zijn aandacht in het moment, in het hier en nu. En er is geen betere plek om te zijn.

Hoe help ik mijn kind om te aarden?

Je weet nu wat aarden is, maar hoe dat je dat precies? Hoe kun je je kind helpen? Want het klinkt moeilijk. Ik moet bekennen, het is helemaal niet moeilijk. Bij sommige manieren zul je denken; is het zo eenvoudig? En misschien ontdek je dat je bepaalde manieren om te aarden al doet. Alleen maar goed!

  1. De natuur in

Wandelen door de natuur is heerlijk om samen met je gezin te doen. Kinderen ontdekken zoveel in het bos of op het strand. En hoe voelt dat op blote voeten? Dit is nog beter! Bezoek ook eens een blotevoetenpad.

  1. Buiten spelen

Zo simpel, maar lekker spelen in de zandbak heeft ook een aardend effect. Of ga samen met je kind tuinieren. Laat die handjes maar vies worden!

  1. Ademhaling

Door bewust te ademen kom je helemaal in het hier en nu. Probeer het maar eens. Door de inademing wordt je buik bol en door de uitademing trekt je buik zich wat in. Dit noemen we de buikademhaling. Jonge kinderen doen dit van nature al op de goede manier. Wij volwassenen zijn dit door alle stress vaak vergeten. De ademhaling verbindt je weer met je lichaam. En je ademhaling heb je altijd bij je, dus je kan het overal en altijd doen.

  1. Massage

Kindermassage werkt ontzettend aardend. Je kind voelt zijn of haar lichaam weer. En de opgebouwde spanning van de dag kan je kind goed loslaten op deze manier. Nog een mooi voordeel? Door hier een bedritueel van te maken slaapt je kind heerlijk en jullie band versterkt.

  1. Dans!

Kinderen houden van dansen. Zodra ze muziek horen beginnen ze al te bewegen. Door te dansen maakt je kind goed contact met de aarde. En ze worden er helemaal blij van. Dans lekker samen!

Er zijn natuurlijk nog meer manieren om te aarden. Denk maar eens aan een warm voetenbad, rode groenten of fruit eten of stampen op de grond.

En nu? Spreken bepaalde manieren van aarden je aan? Probeer deze dan toe te passen in jullie dagelijks leven. Er is niet veel tijd voor nodig en het zal je kind enorm helpen.

Hoe aard jij? En wat doe je samen met jouw kind? Laat het me weten in een reactie onder deze blog!

Liefs Sjoukje

 

Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 0 comments

Leave a Reply: