10 tips om je kind te helpen om het emmertje te legen

Emmertje legen

10 tips om je kind te helpen om het emmertje te legen

Vol hoofd, het emmertje stroomt over. Je kind is overprikkeld en jij bent degene die alle emoties als een stortvloed over zich heen krijgt. Zie het als een compliment. Wat? Ja, een compliment.

Jouw kind voelt zich veilig bij jou en durft daardoor zichzelf te laten zien en te ontladen in de veilige omgeving die jij voor jouw kind hebt gecreëerd.

Waarschijnlijk is er op school niets te merken aan jouw kind. De ideale leerling, niets aan de hand. Maar na schooltijd is het een heel ander verhaal. De veiligheid die jij je kind geeft is heel belangrijk. Maar er is ook een keerzijde. Leuk is het niet en wat kost het een energie. Voor jullie beiden.

Ik heb je al kennis laten maken met de ontprikkelmand. Deze mand is bij mij thuis gevuld met dingen waarvan mijn dochter Esmée rustig wordt. Dingen waardoor ze goed kan ontprikkelen. Wat kan jij als ouder nog meer doen om je kind te helpen om dat hoofdje leeg te maken, om dat emmertje weer te legen?

Het lukt jouw kind niet alleen. Hij of zij heeft jou nodig om een rustige omgeving en ruimte te creëren om na overprikkeling weer tot zichzelf te komen. Het gaat dan niet alleen om tijd en stilte om dat hoofdje te legen maar ook om het lichaam te ontspannen. Want spanning zet zich vast in het lichaam.

Er bestaat geen one size fits all. Ieder kind is uniek. Wat voor jou werkt hoeft niet voor jouw kind te werken. Test daarom wat ideeën uit en kijk wat het oplevert. Werkt het niet? Probeer dan wat anders. Kijk en luister goed naar jouw kind.

Hier zijn 10 ideeën om jouw kind te helpen ontprikkelen, om het emmertje te legen:

1. Luister naar rustgevende muziek

Ik heb een cd met mantra’s helemaal plat gedraaid. Bij toeval kwam ik erachter dat dit werkte bij Esmée. Lange tijd zijn we samen naar yogales geweest. Op het einde van elke les werd een mantra afgespeeld waarbij Esmée heerlijk bij mij kwam zitten. Ze werd er helemaal rustig van.

Die cd moest ik thuis hebben! En gelukkig werkte deze thuis net zo goed.

mantra muziek hooggevoelige kinderen

Wordt het allemaal even teveel dan zet ik de cd op. Ze komt ook dan heerlijk tegen mij aan zitten.

Ook tijdens lange ritten in de auto, bijvoorbeeld wanneer we op vakantie gaan, neem ik deze mee. De stress valt weg en de vakantie begint goed.

Waarom een mantra? De herhaling van de mantra helpt om je gedachten rustig te maken. Het helpt je hoofd en lichaam te ontspannen.

Mantra’s for the Young at Heart is mijn redder in nood.

2. Ga de natuur in

In de natuur kan je kind zijn of haar hoofd even echt leeg maken. Wandelen of rennen, laat je kind lekker gaan.

En wist je dat hooggevoelige kinderen erg kunnen genieten van de dingen om hen heen? Dan zit je in een park of het bos zeker op de goede plek. Daar is zoveel moois te ontdekken.

3. Knuffelen

Soms is een knuffel al genoeg. Door te knuffel komt oxytocine vrij, het gelukshormoon. Spanning valt van je af en je wordt er blij van!

En het mooie is… je kan het altijd doen. Alleen jouw liefdevolle aandacht is vereist.

4. Eigen plek

Alleen tijd is niet saai, het is zelfs nodig. Het is tijd om je even helemaal op te laden.

Heeft je kind een eigen plek?

Die plek hoeft niet groot te zijn. Het kan ook een klein plekje in de kamer zijn of op zolder. Misschien met een paar grote kussens om in weg te kruipen. Met wat favoriete spullen van je kind.

Wat dacht je van deze mooie eigen plek?  

Eigen plek hooggevoelige kinderen

5. Kindermassage

Net zoals bij knuffelen met je kind komt ook bij kindermassage het gelukshormoon oxytocine vrij. Het is de meest krachtige tool die ik gebruik om Esmée te helpen ontprikkelen. Soms een uitgebreide kindermassage, maar vaak is een korte al voldoende.

Bij ons bedritueel mag kindermassage ook niet ontbreken. Wil jij op een liefdevolle en veilige manier kindermassage toepassen? I’ve got your back!

In mijn online programma help ik je stap voor stap om een goede kindermassage aan je kind te geven. En mijn programma heet niet voor niets Liefdevolle Aandacht 😊

6. Lavendel

Lavendel is de bekendste essentiële olie. Lavendel werk heel erg kalmerend en ontspannend. De olie verfrist de geest en ontspant de zenuwen.

Bezorgdheid en spanning verdwijnt door dit kleine flesje als sneeuw voor de zon.

Zet de diffuser daarom na schooltijd aan. Maar ook voor het slapengaan is deze olie een aanrader.

7. Tekenen of schrijven

Wanneer dat hoofdje van je kind helemaal vol zit is het fijn om dit op papier te zetten. Staat het op papier, dan is het uit het hoofd.

Laat je kind tekenen of wanneer je kind iets ouder is, laat het opschrijven. Het is leuk om hiervoor een speciaal boekje te gebruiken. Je kind kan deze mooi versieren helemaal zoals hij of zij het wil.

Het is ook fijn om dit boekje vlakbij het bed te hebben. Piekergedachten houden onze kids vaak wakker. Speelt er nog van alles en komt je kind daardoor niet in slaap? Laat dan het speciale boekje erbij pakken.

8. Boksbal

Is er meer voor nodig om die spanning te verminderen? Moet er boosheid of agressie uit?

Dan is een boksbal een veilige manier om die spanning te ontladen.

Is de boosheid weg? Dan zal die lacht weer tevoorschijn komen.  

9. Tijd met het huisdier

Samen ontprikkelen

Hooggevoelige kinderen hebben een speciale band met huisdieren. Samen tijd doorbrengen doet wonderen. Het geeft je kind een rustig en veilig gevoel. Het lijkt net alsof ze even met z’n tweeën op de wereld zijn.

10. Mediteer

Even stilzitten, gedachten voorbij laten gaan, tot rust komen. Dat doet mediteren met je.

Moeilijk? Nee, hoor. Heb je de apenmeditatie al eens geprobeerd? Een korte meditatie waarbij de gedachten als aapjes voorbij springen.

Er zijn zoveel mogelijkheden! En wat dacht je van dansen?

Shake it baby! Schud al die prikkels lekker uit je lichaam. Dat lucht op!

Of spelen met zand?

Met blote voeten in het zand werkt aardend. De zandbak is dan ook een erg goede ontprikkelplek. Is het slecht weer? Er is ook speciaal zand om binnen te gebruiken.

En wist je? Klei werkt ook erg kalmerend.

Dat waren ze, de 10 plus 2 ideeën voor een leeg emmertje.

Welke ga jij vandaag nog inzetten om je kind te helpen ontprikkelen? Laat het me zeker weten in een reactie onder deze blog. Of deel je eigen speciale manier. Ik ben benieuwd!

Liefs Sjoukje  

Voorkom overprikkeling hooggevoelige kinderen
Share the love

About the Author

Hoi! Ik ben Sjoukje. Happy hooggevoelig ♥ Als kindercoach ondersteun ik kinderen hun hooggevoeligheid om te zetten van een last naar een unieke kracht in hun leven. Samen gaan we op zoek naar de magie! Kinderen hebben het recht om te stralen!

Leave a Reply 2 comments

Paul Nooitgedagt - 17 april 2019 Reply

Zo herkenbaar allemaal! Dan hebben we dus toch niet zo’n bijzonder kind😉
Die lavendelspray ga ik zeker proberen. De rest hadden we zo goed als allemaal ook ontdekt. Goed om t zo weer even op een rij te zien.

    Sjoukje - 19 april 2019 Reply

    Wat fijn dat het herkenbaar is. Ik ben benieuwd of de lavendel jullie bevalt. Liefs Sjoukje

Leave a Reply: